Kerst 2018 

Dit jaar heb ik een heel ander gevoel bij Kerst dan voorheen. Heb mijn huis niet versierd, alleen de kerststal staat naast Boeddha op het kastje met mooie rode Amaryllissen met Eucalyptus ernaast. Dat geeft een mooi gezicht en een heerlijke geur.
Geen gewinkel en doe vandaag mijn kerstboodschappen op de Boerenmarkt Almere. Om 11.00 uur komt er een koor zingen en de markt is in kerstsfeer. Deze eenvoud past mij goed. Kerstavond breng ik door met mijn vriendin Cis, samen naar het Leger des Heils, is een traditie aan het worden. Ontmoeten we weer oude vrienden en op kerstdag wandelen, lekker eten: wild zwijn en granberries van Terschelling.
Tweede kerstdag naar de familie in Edam. We nemen allemaal wat te eten en te drinken mee en doen het cadeautjesspel. Allemaal gekke cadeautjes, waarvan je hoopt dat de ander die krijgt of juist bij jouw terecht komt, lachen. We hoeven dus niets te kopen, rommel genoeg te vinden in onze kasten en op zolders. Zelfs cadeaupapier heb ik niet nodig, heb het hele jaar cadeaupapier en tasjes bewaard en het daarin ingepakt. Ziet er vrolijk uit.
Kerstkaarten koop ik niet meer, ik heb een doos vol kaarten en zoek bij iedereen die ik een kerstkaart stuur een kaart die ik bij die persoon vind passen en dan een persoonlijke noot. Op een of andere manier heeft de hype kerst dit jaar geen vat op me en dat is heel fijn, geeft rust.

Zo net terug van de boerenmarkt, het zag er feestelijk uit, alle kramen hadden iets speciaals en het was behoorlijk druk. We zijn koffie gaan drinken met heerlijke zelfgemaakte appeltaart erbij.
Het koor zong prachtige kerstliedjes en dat maakte het geheel heel sfeervol. Veel bekende gezichten, hier en daar even een praatje, kortom relaxt boodschappen doen.
En dan naar de bakker, Jelmer de Bock (crêpes en ambachtelijk banket). Is altijd een feestje, hij maakt de heerlijkste dingen en gebruikt het graan – wat hij zelf maalt – van de stadsboer Almere.
Uit de boom haalde hij voor mij een klein houten kerstklokje met een kerstgroet en dat is voor mij kerst, echt contact. Ik deel deze groet graag met jullie: 

Mijn recept voor 2019: een lepel vrede en een snuifje geluk. Met als hoofdgerecht saamhorigheid gelijk over de wereld verdeeld. Fijne kerstdagen.

Een gedachte over “Kerst 2018 

Plaats een reactie